Isfestival i Bayan Ulgii

IMG_7138

Jeg var så heldig å få være med på årets isfestival i Bayan Ulgii i Vest-Mongolia. Drømmevær gjorde dette til en flott opplevelse for meg og alle som var der. Folk kom fra steder fjernt og nært for å være med. Noen kom kjørende på isen på den store innsjøen Tolbo, som festivalen var på.

Folk i alle aldre, gutter, jenter, menn og kvinne koste seg på isen:

IMG_7126IMG_7125IMG_7104IMG_7160

Det var også muligheter for å kjøpt mat, selvfølgelig:

IMG_7129Det var også offisielle aktiviter med medaljer til vinnere:

Isbryting:

IMG_7177Is-tautrekking:

IMG_7183

Ishockey turnering var det også. Av 12 lag som deltok vant David  sitt lag med 12-13 åringer (i tillegg til han selv) gullmedalje. David er NLMs stedlige representant i Mongolia og er boende i fylkeshovedstaden, Ulgii, i fylket Bayan-Ulgii.

IMG_7188Det viktigste var å delta og å ha det gøy. Uansett kunne man jo prøvestå podiet hvis man ønsket det:

IMG_7192

Livet er i Bibelen sammenlignet med en konkurranse:

Vet dere ikke at de som løper på idrettsbanen, de løper alle, men bare en får seiersprisen? Løp da slik at dere kan vinne den! Enhver som deltar i idrettstevling, er avholdende i alt – de altså for å vinne en forgjengelig krans, men vi en uforgjengelig.  (1. Korinter 9:24-25)

Dermed er dette livet en konkurranse. Kampen er mot djevelen, verdens lyst og den gamle naturen i oss. Dette er en kamp vi som kristne deltar i, om vi vil eller ei. Men det holder ikke bare å delta og ha det gøy. Nei, vi må vinne!

Så er det gode budskap at Jesus allerede har vunnet kampen for oss da han døde på korset og stod opp igjen: Han utslettet skyldbrevet mot oss, som var skrevet med bud, det som gikk oss imot. Det tok han bort da han naglet det til korset.  Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue, da han viste seg som seierherre over dem på korset. (Kol 2,14-15).

Så gjelder det for oss å tilegne oss denne Jesu seier i tro som vår seier. Hver dag! For det er en slitsom kamp som krever utholdenhet.

Se på Jesus: Så la oss derfor, da vi har en så stor sky av vitner omkring oss, legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og løpe med tålmodighet i den kampen vi har foran oss,  med blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender. (Heb 12,1-2a)

Videre er det livsviktig å ikle oss og bruke utstyret som er lagt ferdige for oss til denne kampen/konkurransen : For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft! Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.  For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. Stå da ombundet med sannhetens belte om livet og vær iført rettferdighetens brynje.  Ha som sko på føttene den beredskap som fredens evangelium gir.  Grip fremfor alt troens skjold, som dere kan slokke alle den ondes brennende piler med.  Ta frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord.  Be til enhver tid i Ånden med all bønn og påkallelse. Vær årvåkne i dette, med all utholdenhet i bønn for alle de hellige. (Ef 6,10-18)